Pages

Friday, February 11, 2011

Tok Bak Satu-satunya..

* Teks : Fara Al-Kably
Gambar : Koleksi Fara Al-Kably dan Google Images
Informasi : Mak dan Aunty Rose *


Tok Bak panggilan untuk datuk saya sebelah ibu, Mohd Said nama sebenarnya. Beliau adalah seorang lelaki budiman yang telah membesarkan ibu saya dengan penuh keikhlasan dan kasih sayang, walaupun beliau sebenarnya hanyalah bapa tiri sahaja. Nenek saya yang saya panggil Tok Mak terlebih dahulu pernah berkahwin dengan seorang lelaki bernama Ahmad yang meninggal dunia kerana sakit demam panas semasa ibu saya masih dalam kandungan lagi.

Menurut cerita yang diperturunkan, Tok Bak yang juga merupakan kenalan ibu dan bapa Tok Mak, sangat bersimpati dengan Tok Mak saya, dan sering membantu membawa Tok Mak dan Mak saya yang masih bayi ke hospital untuk suntikan dan pemeriksaan kesihatan. Tok Bak memang seorang gentleman yang sangat baik hati, apabila fitnah mula ditaburkan oleh orang sekeliling, Tok Bak telah mengambil keputusan untuk menikahi Tok Mak dan membantu membesarkan ibu saya bagai anak kandungnya sendiri. Bersuamikan Tok Bak, Tok Mak kemudian melahirkan sembilan lagi anak yang merupakan adik-beradik tiri kepada ibu saya, dan sudah dianggap bagai adik-beradik kandung sendiri.

Bertuah sungguh saya, kerana hanya saya dan adik saya sahaja cucu yang sempat bertemu dan merasakan kasih sayang Tok Bak. Hahah..sorry my cousins! Tok Bak ni seorang yang sangat macho dan mempunyai identiti serta perwatakan tersendiri. Beliau adalah seorang chain smoker, berambut tebal dan lebat dengan jambul ala-ala Mick Jagger atau Jack Lord of Hawaii Five-0. Beliau seorang yang sangat-sangat humble, down-to-earth, baik hati dan pemurah.

Semasa saya dan keluarga tinggal di rumah teres Jalan Larkin Pasar, Johor Bahru, Tok Bak sering datang dalam pukul sepuluh pagi. Beliau pada ketika itu telah bersara dari Jabatan Perbendaharaan, Johor. Beliau akan pergi bersarapan di kedai kopi bersama teman-temannya, dan dalam perjalanan pulang, Tok Bak akan lalu di hadapan rumah saya, menghonkan keretanya dan berhenti sebentar. Saya pun akan berlari-lari keluar untuk pergi ke kereta Tok Bak. Tok Bak akan menghulurkan keluar sebungkus roti prata (roti canai dipanggil roti prata oleh orang Johor) dan satu pot berisi kuah dalca. Pada masa itu kuah dalca akan diisi ke dalam tin susu pekat yang dipasang tali rafia di tengah-tengah penutupnya. Penutup tin susu itu selalu dibuka tiga suku pusingan sahaja. Setelah kuah dimasukkan ke dalam tin, penutup tin akan diselitkan kembali ke atas tin dan tali rafia akan menjadi pemegangnya, saya pun tak berapa faham bagaimana ini boleh dilakukan tanpa kuah tumpah. Best betul Tok Bak sering hantar breakfast ke rumah. Masih terbayang-bayang senyuman Tok Bak kala saya berlari-lari mendapatkan bungkusan sarapan itu daripadanya.

Sub-plot : Susu Cap Junjung
Pada masa itu kira-kira dalam tahun 70an, susu pekat yang sering digunakan adalah Susu Cap Junjung, ataupun nama Inggerisnya Milkmaid, keluaran Nestle. Ia dipanggil Susu Cap Junjung kerana ada gambar gadis menjunjung bekas yang mengandungi susu. Apabila susu pekat habis digunakan, tin susu itu akan dibersihkan, dan digunakan sebagai pot ataupun bekas untuk mengisi kuah, dan sebagai pot beras iaitu digunakan untuk menyukat beras. Susu pekat Cap Junjung juga boleh didapati dalam bentuk paket tiga segi, dan saya pun selalu membelinya di kedai runcit, untuk diratah begitu sahaja. "Lekaslah Besar, Si Manjaku sayang, Minumlah Susu Cap Junjung..", kata iklan Susu Cap Junjung!


Menurut kata ibu saya, makanan kegemaran Tok Bak adalah lempeng pisang dan minuman kegemarannya pula adalah air teh susu. Lempeng pisang akan disediakan oleh nenek saya, Tok Mak, dengan banyaknya kerana bilangan anak yang ramai. Lempeng itu kemudiannya akan disusun bertingkat atau berlapis ala-ala pancake, kemudian dibelah empat, dan dibahagi-bahagikan kepada anak-anak, beberapa potong lempeng akan dikhaskan untuk Tok Bak. Air teh susu Tok Bak pula akan disediakan oleh ibu saya, ada cara khas membuatnya, telah diajarkan oleh Tok Mak kepada ibu saya. Caranya adalah menggunakan daun teh Cap Harimau, sedikit gula sahaja dan susu sejat atau susu cair iaitu Evaporated Milk jenama Carnation. Tok Bak tidak minum teh susu yang menggunakan susu pekat.

Dalam ingatan saya sering juga terbayang Tok Bak yang suka duduk di dalam gelap menonton televisyen, beliau akan memilih tempat yang paling belakang sekali, dan Tok Bak jarang bersuara. Tok Bak suka sekali memakai kain batik dan berlengging iaitu tidak berbaju. Beliau jarang mengenakan kain pelikat sebaliknya suka memakai kain batik terutamanya yang sudah lusuh, mungkin kerana ianya lebih lembut. Tok Bak sentiasa relaks sambil menghisap rokok kegemarannya jenama Craven A kotak merah dengan logo kucing hitam. Oh sungguh klasik!


Beliau juga seorang yang sangat stailo dan suka memandu kereta. Semasa beliau bekerja dengan Kerajaan, Tok Bak memiliki sebuah kereta Ford Consul berwarna hitam dengan nombor pendaftaran SF 9110. Selepas ibu saudara saya yang saya panggil Aunty Diamond bekerja, aunty saya ini ada memiliki beberapa buah kereta fesyen orang muda, seperti Singer Chamois yang berwarna hijau dan juga kereta sport jenama Bond Equipe warna putih yang sungguh glamor dan mengancam! Dan Tok Bak pun kadangkala ada memandu kereta aunty saya itu, dengan penuh bergaya sekali.


Tok Bak saya seorang yang sangat bertanggungjawab dan baik hati, dia ibarat lilin yang membakar diri, untuk menerangi orang lain di sekelilingnya. Dia jarang mahu ke klinik atau ke hospital, dan jika ada terasa kurang sihat, dia akan menyembunyikannya dari pengetahuan orang. Tok Bak meninggal dunia akibat serangan jantung pada tanggal 21 Mei 1973, di usia 56 tahun. Di saat negara meratapi pemergian Seniman Agung P.Ramlee seminggu kemudiannya pada 27 Mei 1973, kami sekeluarga masih lagi menangisi pemergian orang yang sangat kami kasihi, Tok Bak. Al-Fatihah. Jasa baik Tok Bak membesarkan ibu saya bagai anak kandungnya sendiri, dan menggembirakan saya di zaman kanak-kanak, tidak dapat saya lupakan sampai bila-bila. Jika semua orang mempunyai hati sesuci Tok Bak, alangkah indah dan amannya dunia ini.

AL-FATIHAH
Allahyarham Mohd Said Abdul Rahim
seorang lelaki sejati